Rendhagyó
összetételű előadói duó, Kertész Mónika operaénekes és Halász Gábor
táncos-koreográfus állt össze első interdiszciplináris előadásuk
megalkotására, az IN-PACT társulat alapítóiként. Rossini Othello című
operájából Desdemona karakterét ragadják ki, majd illesztik be a mai
korba, mai felfogások közé. Desdemona kiszolgáltatott helyzetén keresztül
mutatják be az identitásvesztés, és –nélküliség, az egymástól való
függőség állapotát, annak érzelmi folyamatát. E karaktert elsősorban
Othello feleségeként definiálják, személyiségét az őt körülvevő
férfiak alakítják. Életét és sorsát is ők határozzák meg; ők emelik
fel, vagy épp ők azok, akik kihúzzák a szőnyeget a lába alól. A darab
ezúttal Desdemona szemszögéből és az előbb említett viszonyrendszer vizsgálatából
épül fel.
Kertész Mónikával és Halász Gáborral Stern Lili beszélgetett a januári előadás előtt.
Kertész Mónikával és Halász Gáborral Stern Lili beszélgetett a januári előadás előtt.
Az
IN-PACT társulat, amit nemrég hoztatok létre, az csak kettőtökből áll vagy
mások is tagjai?
Móni: Első
ránézésre most úgy tűnhet, hogy csak kettőnkből áll, az egész IN-PACT-nek a
kipróbálásához egy kisebb projektet akartunk létrehozni, ezért kézenfekvő volt,
hogy ketten csináljunk valamit, viszont párhuzamosan dolgozunk jövőbeli projekteken
már másokkal is.
Szóval,
akkor célotok az, hogy IN-PACT név alatt létrejöjjön egy nagyobb társulat?
Móni: Mindenképpen!
Gábor: Igen, az lenne a terv.
Móni: Az IN-PACT-et azért hoztuk
létre, hogy performansz jellegű előadásokat készítsünk, de nem kizárólag csak
azokat.
A
többi tag is különböző új művészeti ágakat képviselne, mint ahogy Ti vagy
inkább még több táncművésszel és énekessel bővülnétek?
Egyszerre mind a ketten: IS! (nevetnek)
Gábor: Igen, mert ahogy bővülnek a projektek, úgy egyre több
ember vonódik be. Több zenész, előadó, akár énekes. Szeretnénk átmosni azokat a
nagyon éles határokat aközött, hogy a táncos kimegy a színpadra és táncol, a
zenész pedig a hangszere mellett ül végig. A Desdemoniumban is ez volt a cél. Ez
egy olyan produkció, melyben nem számít, hogy te zenész vagy táncos vagy, csak
az, hogy részese vagy az egész színpadi cselekménynek.
Ti
hogyan találtatok egymásra?
Móni: Egy
közös produkcióban vettünk részt 1,5-2 éve. Ott találkoztunk.
Gábor: Igen, ez egy zártkörű
produkció volt, ahol elkezdtünk beszélgetni és a látásmódunk nagyon hasonlított.
Hasonló elképzeléseink voltak arról, hogy a saját művészeti vonalunkon belül,
milyen irányba érdemes menni.
Móni: Azon gondolkoztunk akkor
együtt, hogy a 21. századi előadóművészeti irányzatok merre tartanak. Mégsem
trendeket akarunk követni. Én ezelőtt is csináltam már egy kísérleti projektet,
de amikor Gáborral elkezdtem beszélni, még nem tudatosult bennem, hogy nekem
majd táncolnom is kell. (nevet)
Gábor: Azért a színpadi tapasztalat
miatt Móni erősen jelen tud lenni a színpadon, onnantól, hogy jelen van, meg
csak egy lépés, hogy táncoljon. Ő sem gondolta, hogy ezt komolyan gondolom,
mondjuk én sem azt, hogy nekem meg énekelnem kell..( nevet), de ez volt az
együttműködésünk lényege.
Móni: Szerencsére én egy
mozgásigényes énekes vagyok, aki olyanokkal tudott együtt dolgozni eddig, akik
ezt támogatták. A közönségnek szerintem nagy igénye van arra, hogy ne csak
énekeseket lásson a színpadon, hanem előadókat. Külföldön ez már szerencsére
előrébb tart, szélesebb körben működik.
Mi
volt a legnagyobb kihívás az alkotói folyamatban?
Gábor: Táncosként dolgoztam külföldön nagyobb produkciókban,
ahol a klasszikus nézet néha az volt, hogy a táncos és az énekes 1,5 méternél
közelebb ne menjen egymáshoz. Nekem táncosként nagyon frusztráló, hogy egy
színpadon vagyunk és nincsen köztünk semmilyen kapcsolat. Ezért volt kihívás
koreográfusi szempontból, hogy ezeket a berögződéseket minél jobban le tudjuk
rombolni. Fontos volt az is egyébként, hogy a klasszikus opera műfaja, nagyon
nehezen jut el a kortárs művészetbe. Ettől lett igazán izgalmas az egész,
hiszen a kortárs művészetekben azok a távolságok, amik megvannak az operában,
azok nincsenek, vagy ha vannak azokat tudatosan használjuk.
Alapvetően
Rossini Othello című operájából
inspirálódtatok, Desdemona karakterét emeltétek ki belőle. Ebben a karakterben
mi olyan érdekes, hogy foglalkozni kelljen vele?
Egyszerre mind a ketten: Semmi.
(nevetnek)
Gábor: Maga a cím az az, hogy Desdemonium. Eredetileg az lett volna, hogy
Desdemoniumsymptons, tehát Desdemonium-i tünetek. Ezt a “tünetet” próbáltuk
megjeleníteni és használni, a Rossini operában lévő Desdemona karakteren
keresztül. Ez még a 21. században is egy olyan jelenség, amire sok példát láthatunk.
Leginkább
akkor felszínességet értetek ezalatt?
Móni:
Identitásvesztést és függőséget.
Gábor:Igen. Desdemona karakterét, pont azokhoz tudnánk hasonlítani, akik
kiszolgáltatottan élik le életüket a kényelemért cserébe.
Móni: Én inkább ennek a lélektani
hátteréből próbáltam kiindulni. Abból, hogy mi is ez valójában.
Jellemgyengeség? Vagy függőség? Nem feltétlenül párkapcsolati szinten, hanem
bármilyen emberek között létrejövő függőség. A darab egyébként úgy alakult,
hogy nem csak a női, de a férfi irányból is megjelenítjük ezt.
A
darabban fontos, hogy kifejezetten egy nő meg egy férfi kapcsolatrendszerét
ismerjük meg?
Gábor: Fontos, hiszen Desdemona
karakterét az őt körülvevő férfiak határozzák meg, akiket mind én játszom, ezek
mind folyamatosan manipulálják őt. A mondanivaló mellett egyébént az Othello
történet nyomokban benne maradt az előadásban.
Móni: Pontosan, hiszen ezen keresztül
rengeteg más dolgot fedeztünk fel Desdemonában. Jellemét leginkább különböző
ellenpontokban próbáltuk megmutatni.
Gábor: Ez elsősorban azért történt,
mert a semmit nehéz megmutatni, csak a valami jelenlétében tudod azt ábrázolni.
Nehéz volt a naivitását, tengődést, bemutatni a mozgáson keresztül.
Hogyan
kezdődtek meg a próbák, hogy ezt ábrázolni tudjátok?
Gábor: Először
csak kísérleteztünk, az egész folyamat úgy kezdődött, hogy hogyan tudok Mónival
úgy dolgozni, hogy ő ne veszítse el a saját professzionális teljesítményét. A
tánc érdekében nem akartuk, hogy az ének kevésbé legyen színvonalas és
fordítva.
Móni: Eközben elkezdtünk válogatni
szóba jöhető zenei anyagokat. Először csak zenei hangulatokat kerestünk,
olyanokat, amik Gábort is inspirálják. Egy idő után meghallgattuk ezt az áriát
és úgy gondoltuk, hogy érdekes lenne vele kezdeni valamiti.
Gábor: Ekkor kezdett el egyre jobban
kikristályosodni, hogy ennek a karakternek milyen mai megfelelői vannak.
Megmaradt
egyébként a narratív történetmesélés vagy inkább a tánc asszociatívitását követtétek?
Móni:
Annyira egyértelműen narratív vonala nincsen, de össze lehet kapcsolni a
különböző jeleneteket egymással. Nincs időrendiség.
Ezt az
egészet akkor megelőzte egy kutatómunka, ha jól értem.
Móni: Igen,
kb. egy éve kezdtük el, de intenzíven fél éves volt ez a műhelymunka. Ami
egyébként a zenészek és a táncosok körében is nagy luxus, mert sajnos általában
nincs ilyenekre elég idő.
Gábor: Igazából nekünk kb. 10-11
hónap volt amíg létrehoztuk a darabot és az volt benne az érdekes, hogy amikor
3 hónappal az első előadás előtt megtudtuk, hogy bejutottunk az Ambíció
sorozatba, akkor rögtön felgyorsult ez az egész folyamat. Addig megvolt az idő
arra, hogy kipróbáljunk mindent, új felfedezéseket tegyünk. Talán ettől lett
óriási belső energiája annak amit csináltunk, mert volt időnk kitalálni, hogy
mit szeretnénk.
Móni: Tulajdonképpen a közös
alkotás, inspirálódás a célja annak, amit kitaláltunk. Mindig egy aprócska
ötletből születik sok kreatív újabb ötlet. A következő előadásunkon is így
dolgozunk.
Gábor: Ebben az egészben az a
legfontosabb, ahogy Móni is mondta, hogy a produkció megszületését helyezzük
előtérbe és ne az saját egónkat, hogy kinek az ötlete jobb vagy rosszabb.
Nincsen meg élesen, hogy ki és miért felel, mindent együtt hozunk létre.
Az
együtt alkotást továbbgondolva kérdezem azt, hogy az előadásotok nagyon erős
vizualitásáért ki felelt?
Móni: Ezek
is mind a kettőnk ötletei voltak. Ezért is tüntettük fel az esemény leírsában
azt, hogy alkotók és előadók, mert mindent mi hoztunk létre. Felmerült bennünk,
hogy a látványban legyen valamilyen digitális frissítés, de ezt még nem
véglegesítettük.
Gábor: Vetítés vagy akár a 3D-s
megoldások is tervben vannak, tehát látványban is szeretnénk még tovább
előrehaladni.
Az előadás
legközelebb január 19-én 19:00-kor
látható a Bethlen Téri Színházban.
Az interjút Stern Lili készítette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése